Friday 26 April 2013

LENSA MUAR : MASJID SULTAN IBRAHIM MUAR

Muar - Ketika liputan majlis ringkas di lokasi Masjid Sultan Ibrahim, penulis begitu kagum dengan keunikan rekabentuk Masjid yang sangat unik dan menarik. Kemudahan yang begitu selesa dan pesekitaran yang bersih dijaga rapi. Penulis sempat membuat sedikit kajian mengenai sejarah Masjid Sultan Ibrahim yang menjadi salah satu "landmark" yang menarik di Muar.

: Penunggu changkat

MAKLUMAT MENGENAI MASJID SULTAN IBRAHIM MUAR.

Masjid Jamek Sultan Ibrahim ini siap didirikan sekitar tahun 1927 Masihi dan telah dirasmikan pada 28 Februari 1930 Masihi oleh Tengku Mahkota Ismail (Sultan Ismail) yang menjadi Pemangku Sultan Johor ketika itu. Ia didirikan bagi menggantikan bangunan kayu yang telah dibina pada tahun 1880-an.
Masjid ini terletak di Jalan Petri, Tanjung Emas, Muar yang berlatar belakang Sungai Muar. Pada masa dahulu kebanyakan penempatan didirikan berhampiran dengan aliran air yang menjadi laluan utama sebelum pembinaan jalan darat. Oleh itu, pembinaan masjid berdekatan sungai adalah penting.
Binaan

Sebagai sebuah masjid yang didirikan pada zaman kolonial, rupa bentuk bangunannya dipengaruhi oleh seni bina Inggeris klasik. Kubah yang menjadi mercu tanda masjid ini berbentuk dom yang kelihatan unik dan menarik. Ia menyerlahkan gaya bangunan Eropah, namun masih bersendikan kemasukan nilai-nilai Islam pada sebuah masjid. Selain itu, ciri-ciri tempatan dapat dilihat pada penggunaan bumbung perabung lima serta anjung yang berpintu di setiap penjuru bangunan masjid.

Keunikan turut dapat dilihat pada menaranya yang menonjolkan gabungan pengaruh seni bina Barat dan Timur. Penggunaan tiang-tiang roman klasik adalah jenis doric dan balustat digunakan pada serambi menara. Masjid ini didirikan hasil gabungan tenaga kerja Inggeris dan Cina, manakala pelukis pelannya pula rakyat tempatan berbangsa Melayu bernama Sulaiman Alias.

0 comments:

Post a Comment